Je eerste Kever kopen

Goed, je hebt de knoop doorgehakt. Na jaren alle voorbijgaande Kevers te hebben bewonderd ben je van plan er zelf een te kopen. Hartstikke leuk natuurlijk! Een Kever is een prachtwagen waar je nog vele jaren plezier aan zult beleven. Voordat je tot aanschaf over gaat is het echter wel handig om een aantal dingen te checken, zo voorkom je dat je een ‘kat in de zak’ koopt.


1. Koop je de Kever via een particulier of via een autobedrijf?

Als je een ‘moderne’ auto koopt is het vaak veiliger om deze te kopen via een autobedrijf. Eventuele gebreken zijn in dit geval op het autobedrijf te verhalen en je hebt over het algemeen iets meer zekerheden. Tegenwoordig hebben veel garages echter geen zin meer in het onderhoud van een Kever. Gelukkig zijn er wel enkele garages in Nederland te vinden die een hoop verstand van de Kever hebben.

Als je de Kever via een particulier gaat kopen is de kans groot dat je de advertentie via het internet vindt. Wij raden je aan om de verkoper in kwestie te bezoeken en een proefrit te maken. Vraag naar onderhoudshistorie en eventuele mankementen. Is het een verkoper met haast die je het liefst zo snel mogelijk met Kever en al ziet vertrekken? Dan moet er een belletje gaan rinkelen. De meeste Kever-bezitters zijn trots op hun auto en vertellen je er uitgebreid over. Pas dus op dat je niet bij een handelaar terecht komt die zelf geen verstand van zaken heeft.

2. Vraag naar de historie van de Kever

Is er veel aan de Kever veranderd? Door een particulier gedaan of door een erkende garage? Wat is de onderhoudsgeschiedenis? Welke mankementen heeft de Kever in het verleden vertoont en zijn er momenteel mankementen of verwachte mankementen? Probeer zo veel mogelijk over de Kever te weten te komen. Een mankement hoeft geen probleem te zijn, maar je kunt het maar beter meteen weten. Dan kun je voor jezelf de keus maken of het de moeite waard is.

3. Hoe zit het met de kilometerstand bij een Kever?

Als je een ‘moderne’ tweedehands auto wil kopen dan is de kilometerstand vaak erg belangrijk. Bij een Kever hoef je je hier niet zo op te letten. De kilometerstand van veel Kevers gaat bovendien niet verder dan 99.000 kilometer, en dan gaat het tellertje weer opnieuw. Bovendien kan de kilometerstand bij een oude auto erg makkelijk verdraait worden.

4. APK-keuring

Van auto’s van voor 1960 is de APK-keuring komen te vervallen. Koop je er een van na 1960 dan is het belangrijk om te weten of de auto de APK door gekomen is en op welke punten de auto goed en minder ‘scoort’. Een APK is maar een momentopname, maar het kan je toch iets vertellen over mogelijke toekomstige mankementen.

5. Een originele Kever of mag hij volledig aangepast zijn?

Kever-bezitters zijn over het algemeen hobbyisten. Zoals het een hobbyist betaamt wordt er dan ook heel wat aan de Kever gesleuteld, zowel van binnen als van buiten. Het is belangrijk om als potentiƫle koper van een Kever te bedenken of je er geen probleem mee hebt dat de Kever aangepast is. Informeer er naar voordat je de auto gaat bezichtigen, dat kan jou en de verkopende partij veel tijd besparen.