Kever modellen

Van 1945 tot 2003 zijn er meer dan 21 miljoen Kever-exemplaren gemaakt. De Volkswagen Kever werd oorspronkelijk geen ‘Kever’ genoemd, dit was pas na 1967. Voor 1967 stond de auto bekend als Volkswagen Typ1, 1200 of 1300. De naam ‘Kever’ heeft de auto te danken aan zijn vorm. Journalisten en men op straat noemde de auto dan ook altijd ‘Kever’ en uiteindelijk heeft de fabrikant deze naam overgenomen.


Er zijn grofweg twee generaties Kevers te onderscheiden.

De ‘brilkever’ (1945 – 1953)

Deze Kever is te herkennen aan het gedeelde achterraampje. Het ziet er een beetje uit als een bril, en daarom noemde men dit ook wel de brilkever. De brilkever is een echte klassieker en dat zien we terug in de prijs. Voor een originele brilkever betaal je al gauw enkele duizenden euro’s. De brilkever werd tot 1953 geproduceerd, de auto had een topsnelheid van 100 kilometer per uur.

Het ovaaltje (1953 – 1957)

Vanaf 1953 werd de achterruit van de Kever vergroot en kreeg de vorm van een ovaal. In de volksmond sprak men over het ‘Ovaaltje’. Dit raampje was zo’n 23% groter dan het vorige raampje.