Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden ...welke en waar?
#1
Na het verlagen van de voorkant van de Kever (klikkerdeklik) ben ik op zoek naar een setje nieuwe voorbanden ...meteen het reservewiel ook maar even vervangen, want die lijkt zowat uit 1970 te komen. Ik kan zelfs geen DOT-code vinden. De huidige voorbandjes zijn van 2010 (DOT) en dan lijkt me vervanging, ondanks voldoende profiel, toch wel verstandig. Het zijn nu Toyo's 310 met een maat van 155/80 R15.

Ik neig ernaar om ze te vervangen voor banden met de maat 145/65 R15. Maar ben er nog niet over uit welk merk en waar ik ze kan bestellen.

Daarom maar even een topic gestart over banden in z'n algemeenheid. Ben zeer benieuwd naar jullie ervaring met specifieke merken en adressen. Kortom wat voor rubber ligt er onder jullie Kevers?
Antwoord
#2
Even mijn monoloog hier voortzetten ;-) ...ik ben uiteindelijk geslaagd bij een fijne bandenzaak bij mij in de buurt, Autobanden Dennis in Goirle.
Nog even overwogen om online banden te bestellen, maar mijn ervaring is dat bedrijven niet happig zijn om deze dan op de wielen te leggen. Bovendien komen er dan vaak nog zoveel kosten bij (verzend- en montagekosten en verwijderingsbijdrage van de oude banden) dat je dan in de buurt komt van prijzen van de lokale bedrijven. En dan gun ik mijn lokaal bandenbedrijf toch meer zijn/haar boterham. ;-)
Het zijn overigens banden van Maxxis Mecotra 3 Zomerband 145/65 R15 72T geworden.
Antwoord
#3
Nice!

...en om even "on-topic" te blijven, welke bandjes heb je voor nou gemonteerd?
Antwoord
#4
Banden heb ik nog niks aan veranderd!
Wilde graag eerst zien hoe de auto er bij zou staan met verlaging.
Over de voorbanden ben ik eigenlijk wel tevreden nu, vullen de wielkasten mooi. Besloten om een stalen breedset te gaan monteren, met 4,5J voor en 5,5 of 6 achter. Gewoon de reguliere stalen 15 inch Kever velgen met een nieuw setje chromen doppen. En zo blijf je bezig! Hieronder een voorbeeld:

[Afbeelding: 02-D2-C7-C0-0738-4-CC2-8-E01-21816-DB4399-E.jpg]
Antwoord
#5
Heb je er al een rondje mee gereden? De banden lopen in de bochten niet aan tegen de binnenkant van de spatborden? Dat was bij mij namelijk het eerste wat me opviel. Daarom mijn wissel van de voorbanden.
Antwoord
#6
Nee, lopen niet aan!
Zelfs even héél voorzichtig met maximale stuur uitslag een inrit gepakt, maar gaat precies.
Ik had zelf met deze banden ook verwacht dat ze zouden aanlopen, maar pakt goed uit.
Vind het ook mooi staan, omdat er nu weinig ruimte tussen band en scherm zit.
Een wat klassiekere look die wel bij de auto past met een relatief hoge band., Achter nu nog wat breder en iets hoger qua band en dan is dat project ook weer klaar.
Misschien nog een spoorverbreder achter, ligt er een beetje aan hoe de bredere velg gaat vallen.
Antwoord
#7
Dat is een mooie bijkomstigheid. De originele maat banden vind ik namelijk ook veel mooier. Ben dan ook erg benieuwd waardoor de banden bij jou niet aanlopen en bij mij (met originele banden) wel. Andere schokbrekers of een ander camber van de voorwielen of zoiets?
Antwoord
#8
Poeh, da’s lastig te beoordelen op afstand.
Toch een andere spindle misschien, met bijvoorbeeld een paar millimeter hoogte verschil?
Of toch een andere bandenmaat ? Ik heb 155/80
R15 voorop liggen, de maat waar de auto origineel ook op geleverd is.

Op de foto’s die ik van jouw auto heb gezien, lijkt het alsof jouw voorwiel verder naar buiten staat. Kan dus op een andere ET waarde of breedte van jouw velgen duiden. Als ze verder naar buiten staan is de kans op aanlopen ook groter. Zet hem maar een keer naast de mijne!
Antwoord
#9
Verschil kan ook ontstaan door een "vermoeid" verenpakket.
Of de een heeft schijfremmen en den ander trommels.
Maar ook welk merk verlaagde spindels heb je, en waar komen je voorschermen vandaan? Origineel, of replica en welke replica dan? 
Zelfs de inhoud van de tank kan van invloed zijn, net als wel of geen reservewiel en of je een bestuurder van 65kg of 100kg bent.

Zo veel variabelen dan hier geen duidelijk antwoord op is te geven en je dus echt zelf moet uitzoeken wat bij jou de max is!
Antwoord
#10
Inderdaad, uiteindelijk allemaal factoren die invloed hierop hebben.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)