Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dynamo 1303
#1
Goedemiddag,

Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak zou kunnen zijn waarom mijn dynamo lampje bij contact uit blijft branden?

Het is een wisselstroom dynamo. Heb al een nieuwe spanningsregelaar erop gezet maar dat helpt niet.
De Dynamo geeft wel voldoende laadvermogen bij draaiende motor. Maar als het contact uitgaat en zelfs de sleutel er uithaal, blijft hij branden zodat de accu de volgende morgen leeg is.

Mvg,

Bert
Antwoord
#2
Hoi Bert
Het lampje zit verkeerd aangesloten. hij moet uitschakelen als je de motor met de contactsleutel uitzet. De ene kant van het lampje zit op de generator, iets van Ign L, en de andere kant zit op het contactslot, 15, Misschien niet helemaal het juiste nummer maar dan wordt ik wel verbeterd door mede forum gebruikers :-)
Antwoord
#3
(16-12-2021, 15:59)Alex schreef: Hoi Bert
Het lampje zit verkeerd aangesloten. hij moet uitschakelen als je de motor met de contactsleutel uitzet. De ene kant van het lampje zit op de generator, iets van Ign L, en de andere kant zit op het contactslot, 15,  Misschien niet helemaal het juiste nummer maar dan wordt ik wel verbeterd door mede forum gebruikers :-)

Hallo Alex,

Bedankt voor je reactie. Echter heb ik niets veranderd aan bedrading aan contact ofzo...opeens was het er!
Antwoord
#4
Vreemde storing maar vermoedelijk is er iets mis met je Dynamo
Het lampje op zich ontlaad je accu niet in 1 nacht.

Werking van het lampje.
Het lampje is via je km/u teller( en contactslot) op de plus 12volt aangesloten. De "min"/massa van het lampje gaat naar de dynamo. En zo gaat het lampje branden. Als de dynamo draait dan komt er op dat laadstroom aansluitpunt op de dynamo +12volt te staan. En omdat een lampje niet brand op twee maal 12volt gaat hij uit.
Nu verwacht ik dat er in je Dynamo een probleem zit zodat er ook als hij niet draait er +12volt op het laadstroom aansluitpunt staat.
Als dan je contact uit is gaat die +12volt via andere wegen toch ergens naar massa en het lampje branden.
Probleem is dan niet dat het lampje de accu leeg trekt maar dat de dynamo stroom blijft vragen en zo het probleem veroorzaakt.
Meet maar eens op het laadstroom aansluitpunt van de dynamo ( weet zo ook even niet welke dat bij wisselstroom is) of dat daar +12volt op blijft staan. (Wel de aansluitdraad van het laadstroomlampje even van die dynamo aansluiting loshalen.)
Antwoord
#5
(18-12-2021, 00:14)scrapheap schreef: Vreemde storing maar vermoedelijk is er iets mis met je Dynamo
Het lampje op zich ontlaad je accu niet in 1 nacht.

Werking van het lampje.
Het lampje is via je km/u teller( en contactslot) op de plus 12volt aangesloten. De "min"/massa van het lampje gaat naar de dynamo. En zo gaat het lampje branden. Als de dynamo draait dan komt er op dat laadstroom aansluitpunt op de dynamo +12volt te staan.  En omdat een lampje niet brand op twee maal 12volt gaat hij uit.
Nu verwacht ik dat er in je Dynamo een probleem zit zodat er ook als hij niet draait er +12volt op het laadstroom aansluitpunt staat.
Als dan je contact uit is gaat die +12volt via andere wegen toch ergens naar massa en het lampje branden. 
Probleem is dan niet dat het lampje de accu leeg trekt maar dat de dynamo stroom blijft vragen en zo het probleem veroorzaakt.
Meet maar eens op het laadstroom aansluitpunt van de dynamo ( weet zo ook even niet welke dat bij wisselstroom is) of dat daar +12volt op blijft staan. (Wel de aansluitdraad van het laadstroomlampje even van die dynamo aansluiting loshalen.)

Hartelijk bedankt voor uw reactie en tip. Ik ga morgen op onderzoek uit.
Antwoord
#6
(20-12-2021, 16:07)wit00813 schreef:
(18-12-2021, 00:14)scrapheap schreef: Vreemde storing maar vermoedelijk is er iets mis met je Dynamo
Het lampje op zich ontlaad je accu niet in 1 nacht.

Werking van het lampje.
Het lampje is via je km/u teller( en contactslot) op de plus 12volt aangesloten. De "min"/massa van het lampje gaat naar de dynamo. En zo gaat het lampje branden. Als de dynamo draait dan komt er op dat laadstroom aansluitpunt op de dynamo +12volt te staan.  En omdat een lampje niet brand op twee maal 12volt gaat hij uit.
Nu verwacht ik dat er in je Dynamo een probleem zit zodat er ook als hij niet draait er +12volt op het laadstroom aansluitpunt staat.
Als dan je contact uit is gaat die +12volt via andere wegen toch ergens naar massa en het lampje branden. 
Probleem is dan niet dat het lampje de accu leeg trekt maar dat de dynamo stroom blijft vragen en zo het probleem veroorzaakt.
Meet maar eens op het laadstroom aansluitpunt van de dynamo ( weet zo ook even niet welke dat bij wisselstroom is) of dat daar +12volt op blijft staan. (Wel de aansluitdraad van het laadstroomlampje even van die dynamo aansluiting loshale
Hartelijk bedankt voor uw reactie en tip. Ik ga morgen op onderzoek uit.

Heb het laadstroom aansluitpunt inmiddels gemeten met contact uit. Hij blijft inderdaad + 12 volt geven. Misschien een diode doorgebrand?
Antwoord
#7
(18-12-2021, 00:14)scrapheap schreef: Vreemde storing maar vermoedelijk is er iets mis met je Dynamo
Het lampje op zich ontlaad je accu niet in 1 nacht.

Werking van het lampje.
Het lampje is via je km/u teller( en contactslot) op de plus 12volt aangesloten. De "min"/massa van het lampje gaat naar de dynamo. En zo gaat het lampje branden. Als de dynamo draait dan komt er op dat laadstroom aansluitpunt op de dynamo +12volt te staan.  En omdat een lampje niet brand op twee maal 12volt gaat hij uit.
Nu verwacht ik dat er in je Dynamo een probleem zit zodat er ook als hij niet draait er +12volt op het laadstroom aansluitpunt staat.
Als dan je contact uit is gaat die +12volt via andere wegen toch ergens naar massa en het lampje branden. 
Probleem is dan niet dat het lampje de accu leeg trekt maar dat de dynamo stroom blijft vragen en zo het probleem veroorzaakt.
Meet maar eens op het laadstroom aansluitpunt van de dynamo ( weet zo ook even niet welke dat bij wisselstroom is) of dat daar +12volt op blijft staan. (Wel de aansluitdraad van het laadstroomlampje even van die dynamo aansluiting loshalen.)

Bedankt voor je je advies, het was echter heel simpel. Het was de spanningsregelaar! Cry

(16-12-2021, 15:59)Alex schreef: Hoi Bert
Het lampje zit verkeerd aangesloten. hij moet uitschakelen als je de motor met de contactsleutel uitzet. De ene kant van het lampje zit op de generator, iets van Ign L, en de andere kant zit op het contactslot, 15,  Misschien niet helemaal het juiste nummer maar dan wordt ik wel verbeterd door mede forum gebruikers :-)

Hallo Alex, 

Bedankt voor het meedenken. het was iets heel simpels,..... het was de spanningsregelaar ,.........! Idea Probleem opgelost!
Antwoord
#8
Thumbs Up 
Das mooi opgelost, stuk goedkoper dan een nieuwe alternator Smile
mvg
Alex
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)