Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onze VW Kever 1300 uit 1970
#1
Photo 
Even een topics over onze Kever:

Deze 1300 reed voor het eerst op 3 februari 1970 op de Zweedse wegen. Vermoedelijk voerde deze het kenteken CRR281. De eerste eigenaar heette Artur Äsmyr, woonachtig in Zweden. Over Artur is verder niets bekend.
 
De Kever wisselde echter al snel van eigenaar. Op 14 september 1971 ontfermde Sture Gotthard Jonsson zich over deze Ruby.
Sture Johnsson (geboren in 1945) is een gepensioneerde badmintonspeler uit Zweden, die talloze Zweedse nationale en internationale titels voor heren enkelspel won. In 1968, 1970 en 1974 werd hij Europees kampioen.
In het onderhoudsboekje is verder bekend dat de Ruby trouw op 4 juli 1972 (19.962) en op 30 oktober 1973 (29.106) onderhouden is door de plaatselijk VW-dealer in Mjölby.
Sture bleef tot 28 september 2005 eigenaar van de Kever. Op die dag werd deze aangemeld voor export bij een kilometerstand van 95.007 kilometer.
 
Op 4 november 2005 werd de Kever aangemeld voor import bij de RDW in Veldhoven. Het is onbekend wie toen de eigenaar werd. De VW kreeg vanaf toen een blauwe Nederlandse oldtimer kenteken.
Er is een keuringsrapport van 4 november 2010 bekend. Deze keuring werd uitgevoerd door Volkswagen Classics in Someren. Daarbij werd een afgelezen kilometerstand van 25.244km vermeld. Logischerwijs moet dit 125.244km zijn.
 
Volkswagen Classics verkocht op 17 juni 2010 de Kever aan mijn vader. Hij voerde de VW België in. Hierbij kreeg de Ruby vanaf 21 september 2010 een Belgische kenteken. Dit was een regulier kenteken. Dat was het geval omdat rijden met een oldtimerkenteken veel beperkingen had. Zo mocht je bv, niet 's avonds/nachts  met licht rijden. 
Vanaf dat moment kwam de Kever in onderhoud bij Franky’s VW Service in Bergeijk. Later werd de naam van dit bedrijf gewijzigd in Classic Works en vervolgens Speedco. De eerste onderhoudsbeurt werd verricht op 28 juni 2010 bij een kilometerstand van 126.342.
Eind maart 2011 werd de Kever bij een kilometerstand van 128.745 door dit bedrijf flink onder handen genomen. Naast groot en grondig onderhoud werd het motorblok compleet gereviseerd.
Begin september 2013 wisselde de Kever bij een kilometerstand van 134.643 kilometers de reguliere platen om voor Belgische oldtimer kentekenplaten. De  regels voor oldtimers waren toen in België versoepeld ook mbt tot het nachtrijden en mbt de keuringsvereisten. Oldtimerkentekens beginnen allemaal met O van oldtimer. De daaraan voorafgaande 1- ( met liggend streepje dus)  geldt sinds een jaar of vijf/zes voor alle nieuwe nummerplaten. Aan de O ziet de politie dus dat ze te maken heeft met een oldtimer. 
Medio mei 2014 werd de Kever wederom stevig onder handen genomen. Deze keer werd de carrosserie drastisch aangepakt. De auto werd opnieuw, maar in dezelfde kleur (Ruby), gespoten. Daarbij werden tevens het nodige plaatwerk (bijvoorbeeld de voorste spatborden) vervangen of gerepareerd. Bij de herstelwerkzaamheden van de carrosserie werd al het plaatwerk roestvrij gemaakt en geprimed. Ook de treeplanken werden vernieuwd alhoewel de oude nog redelijk waren. Er werden onder meer ook nieuwe KONI schokbrekers gemonteerd.
Daarna werd in juni de auto met een kilometerstand van 135.185 kilometers getaxeerd door een Belgische taxateur. Daarbij werd de Kever gewaardeerd als “zeer goed”.
De Kever werd jaarlijks onderhouden. Hierbij is er ook nog een grote onderhoudsbeurt bekend van 9 april 2019 bij een kilometerstand van 142.483.


Deze maand hebben wij de Kever dus overgenomen van mijn ouders. Momenteel staat deze nog op Belgisch kenteken en gaan we de Ruby binnenkort op Nederlands kenteken zetten. Maar hierover heb ik al een ander topic gemaakt: https://www.keverforum.nl/showthread.php?tid=47

[Afbeelding: screenshot-177.png]
[Afbeelding: screenshot-178.png]
[Afbeelding: screenshot-179.png]
[Afbeelding: screenshot-180.png]
[Afbeelding: screenshot-181.png]
[Afbeelding: screenshot-182.png]
[Afbeelding: screenshot-183.png]
[Afbeelding: screenshot-184.png]
Antwoord
#2
Ontzettend leuk verhaal en echt super dat alle historie zo bekend is! De kever ziet er super uit en de invoer keuring zal geen probleem zijn! Heel veel plezier van jullie kever en het ‘technische leren kennen’ gedeelte!
Antwoord
#3
Dank je. Ja, het is voor ons een ontzettend leuke ontdekkingstocht.
Antwoord
#4
Is het zeker!!
Antwoord
#5
Volgende week gaan we sierringen met whitewall's plaatsen en de Kever laten taxeren voor de verzekering. Ben benieuwd op welke waarde ze dan uitkomen. Daarna ga ik me eens oriënteren en focussen op het installeren van twee boxen achterin op een hoedenplank en daaronder een subwoofertje en een bleutooth-versterker (3-kanaals?) oid.
Antwoord
#6
Met whitewall's:

[Afbeelding: screenshot-205.png]
Antwoord
#7
Ziet er goed uit!
Antwoord
#8
Merci! :-)
Antwoord
#9
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat onze "Ruby" niet de kleur Ruby (L456) heeft, maar Royal Red (L30A) is. Zie ook: https://www.wolfsburgwest.com/colors/bug70.htm
Ook mooi, maar toch even een andere kleur rood.
In 1970 zijn er namelijk geen Kevers in de kleur Ruby geproduceerd.
Antwoord
#10
Leuke kever Smile

En die kleur..
Vind hem er zo erg goed uitzien.  
En dan zeg ik beter er goed  maar niet origineel dan wel origineel en slecht uit zien.
Overigens hadden de kevers in 1970 volgens mijn nog een volledig staal dashboard en niet zo'n kunststof cover. 
Die kwamen pas later als extra veiligheid, weet niet precies wanneer maar ergens halve wegen de jaren 70.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)