Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1972 - Baja
Ik heb al heel lang een Kever uit 1972, die ik aan het ombouwen ben naar een Baja. Het werk aan de Kever heeft heel lang stilgelegen, maar ik ben vorig jaar weer voorzichtig begonnen.

Zo heb ik hem ooit gekocht.
[Afbeelding: aankoop_kever_07.jpg]

De dingen die al gebeurd zijn:
- De hele Kever gedemonteerd.
- Het door roest aangetast plaatwerk gerepareerd of vervangen, carrosserie en chassis.
- De Baja-kit aanpassingen gedaan, neus en kont verwijderd.
- De motor opgefrist, en de onnodige verwarmingsaansluitingen verwijderd.
- Een bumper voor achterzijde gemaakt.
- Een body-lift kit van 70mm gebouwd.
- Drie stoelframes gebouwd maar nog niet bekleed.
- Een luidsprekerkast gebouwd.
- Vier deurpanelen gemaakt, en dashboard aangepast.

[Afbeelding: baja_kit_02.jpg]

De vorderingen sinds vorig jaar:

Nieuwe spiegels gemonteerd. Het zijn spiegels van een Renault Twingo die ik heb aangepast voor de Kever. Ze zijn elektrisch verstelbaar en verwarmt.

[Afbeelding: spiegels_01.jpg]

Een voorbumper gebouwd, met plaats voor de knipperlichten, dagrijverlichting, LED-bar en het nummerbord.

[Afbeelding: voorbumper_01.jpg]

De kofferkap voorzien van scharnieren, en een sluitmechanisme wat van binnenuit te openen is.

[Afbeelding: slot_kofferkap_02.jpg]

Waar ik nu mee bezig ben:
- Achterspatborden 35mm breder maken, omdat ik te brede velgen heb gekocht.
- Voorspatborden repareren (bevestigingslip herstellen).
- Bedrading voor deur (spiegels) in orde maken.
- De stoelen bekleden.
- De besturing van de verlichting voor en achter afmaken.

Zodra ik weer wat af heb zal ik het hier neerzetten.
Antwoord
Leuk topic en blijf ik zeker volgen.
Mooi sluitmechanisme dat je gemaakt hebt!
bumpers overigens ook hoor!
Goed bezig
Antwoord
poah toch vind ik dit ook wel dik vinden hoor
mischien ooit nog eentje bouwen
Antwoord
Thumbs Up 
Baja 's zijn super cool  Cool

Houdt ons op de hoogte ajb  Big Grin
Antwoord
@scrapheap, dank je voor de complimenten. De bumper was het eerste projectje na vele jaren stilstand. Ik dacht dat ik dat snel even kon doen, maar er gaat heel veel tijd inzitten. Het slot mechanisme is de derde versie, dit was moeilijker dan gedacht.

@arnoldje0012, een Baja is zeker leuk, maar een van de grootste obstakels is het pas maken van de Baja-kit. Het lijkt wel of die niet voor een Kever is gemaakt.

@bord4kop, Baja's zijn zeker leuk, maar er mogen er van mij wel wat meer zijn.

Update: Aanpassen van de spatborden

[Afbeelding: spatborden_aanpassen_01.jpg]

De polyester delen van de Baja-kit zijn niet de meest nauwkeurige delen, om eerlijk te zijn passen de delen voor geen meter. Bij de voorspatborden heb ik een deel van de bevestigingslip moet weghalen om alles passend te maken. De achterspatborden waren redelijk, maar ik heb te brede velgen gekocht, namelijk Classics van ATS, die 9 inch breed zijn. En dat betekent dat het loopvlak van de band ongeveer 32 mm uitsteekt buiten de spatborden.

Voor de voorspatborden heb ik mallen gemaakt om de bevestigingslip te herstellen en de achterspatborden heb op het meest vlakke gedeelte het spatbord doorgezaagd, en daarna een mal gebouwd om de twee helften 35 mm uit elkaar vast te zetten.

De mallen zijn nu klaar voor gebruik, maar ik moet nog wel van de bestaande polyesterdelen de randen afschuinen (1:12) voor een goede verbinding met het nieuwe polyester/glas-mat.

Volgende project: leren hoe je met polyesterhars en glas-mat moet werken.
Antwoord
En weer lekker bezig geweest hoor Exclamation

Hier ligy het momenteel weer even stil omdat ik teveel andere dringerende dingen te doen hebt Confused

Maar hoop er over een paar weken weer met en beetje regelmaat aan het luchtgekoeld spul  verder te kunnen gaan.

leuk werkje die spatborden verbreden Big Grin
Zelf heb ik ze 20cm per kant moeten verbreden en heb daar een metaal tussenstuk voor gemaakt waar daarna weer het originele Baja scherm op kwam te zitten.
Maar mijn Baja is ook wat breder dan de gemiddelde  Big Grin Big Grin
Antwoord
@scrapheap, als ik mijn Kever zo breed maakt, kan die niet meer door de garagedeur naar buiten Smile .

De spiegels zijn elektrisch bedienbaar, en daarvoor is ook bedrading nodig. Ook heb ik eendelige ramen gekocht voor de deuren. Dit betekent dat het mechanisme wat voorkomt dat de deur te ver opent verwijderd moet worden, omdat dit anders tegen het glas aankomt als de deur sluit.

De bedrading gaat door de panelen via aluminium blokjes die er met een band ook voor zorgen dat de deur niet te ver opengaat. Op de foto zie je een witte kabel, maar die wordt nog vervangen door een zwarte kabel met 7 aders. Voor de spiegelbediening zijn 3 draden nodig en voor de spiegel verwarming 2 draden. De reserve draden kan ik nog gebruiken voor bijvoorbeeld centrale deurvergrendeling.

[Afbeelding: kabeldoorvoer_deur_01.jpg]
Antwoord
Ook weer netjes gemaakt zo. 
Laat je die kabel zo onbeschermd of komt er nog een bescherming omheen?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)