Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
baja ombouw van gelijkstroom naar wisselstroom dynamo
Twee weken geleden naar het Kever treffen in Wanroij geweest.
Was leuk maar erg warm en weinig nieuws gezien.
Dus weer op tijd terug naar huis..
En toen begon het. 
Net goed op de weg terug hoorde ik een schurend geluid van achteruit komen. Gestopt en het geluid bleef dus uit de motor.
bleek het uit de dynamo te komen.
Wat nu. stoppen en sleepdienst bellen? Of doorrijden op hoop van zegen dat hij het vol blijft houden...
DOORRIJDEN.. sleepdienst kan ook nog als hij er echt mee stopt.
In Beek en Donk ging het laadstroomlampje even aan en weer uit....
en iets later weer aan en uit en aan en uit en het geluid werd steeds erger..
Tot net na Beek en Donk het lampje aanbleef.. gestopt en de V-snaar lag er nog op dus de koeling deed het nog.
DOORIJDEN maar wel met alle stroom verbruikers uit en kijken hoever ik zou komen..
EN eerlijk is eerlijk boven verwachting heb ik het tot thuis kunnen redden. 
Maar het geluid van de dynamo was denk ik een straat verder te horen..

En het hele blok lag onder de aluminiuum gruis. Undecided

Baja gelijk binnen gezet en de motor toen pas uitgezet,
s'avonds toen de motor was afgekoeld de v-snaar verwijderd en de dynamo met de hand rond gedraaid. 
Twee omwentelingen en toen sloeg hij vast en zat er totaal geen beweging meer in. 

[Afbeelding: ombouw-wisselstroom-dynamo-2.jpg]

Die is overleden 
nou heb ik nog twee gelijkstroom dynamo's liggen maar ook nog een gloed nieuwe wisselstroom!!

En dat heb ik in mijn ruim 49 jaar luchtgekoeld ervaring nog nooit in een van mijn voertuigen gehad, 
Dus mooie kans om eens een blokje om te bouwen naan wisselstroom.
Heel simpel... oude er af steun er af nieuwe wisselstroom steun er op en nieuwe dynamo  monteren.
En dan de spanningsregelaar verwijderen,
simpel klusje. 
Maar eerst op vakantie.

En die vakantie ging dus niet door om dat onze hond ziek werd (nu gelukkig wel weer opgeknapt)

Dus op zoek naar een wisselstroomsteun.

Niet snel gebruikt te vinden dus dan maar een van onze leveransier met die palmboom.

Motor uit de Baja en koelhuis/dynamo en iinlaatspruitstuk demonteren.
Kom ik er achter dat er een olie lek vanonder de brandstofpomp was. dus die ook maar gedemonteerd en nieuwe pakking onder de bakelite steun geplaatst.
Daarna de nieuwe dynamosteun.. DIE PAST NIET Angry de vier gaten komen niet overeen met de vier draadeinden. 
Oplossing die gaten opboren.van 8.5 naar 10 mm (9,5mm paste ook nog niet)
de koelfan overgezet op de Wisselstroom dynamo en het geheel gemonteerd op het koelhuis.
Koelhuis weer monteren en de dynamo vast gezet. 
daarna weer de carburateur gemonteerd.  en........

Daarvan loopt de acceleratie pom aan tegen de dynamo Undecided  

Even rond bellen en ja hoor is bekend bij de Palmboom en hebben ze een vulstukje van 9 mm voor.

Maar met 9 mm zou hij nog aanlopen. kwam ik achter na een proefstukje van 10mm gemaakt te hebben.
Weer rond bellen naar wat bekende en ja hoor eentje heeft een nieuw tussen blokje van 30mm liggen Smile
Volgende dag kreeg ik dat ding binnen en dan moet je de draadeinden van de carburateur nog verlengen.  nou was dat zo gebeurd dus weinig aan de hand.
En dan pas ok dat vulblokje niet over de draadeinden Undecided

[Afbeelding: ombouw-wisselstroom-dynamo-3.jpg]

Afstand buitenkanten draadeindjes 77mm

[Afbeelding: ombouw-wisselstroom-dynamo-4.jpg]

Afstand buiten kant gaten 76mm.
Dus ook maar weer opboren..

nieuwe pakkingen er tussen en vastzetten.

Daarna motor terug geplaatst en aangesloten.
En de spanningsregelaar verwijderd. en de kabels op de juiste manier weer met elkaar doorverbonden.

Vanmiddag de boel geteste en een proefrit van ruim een half uur gemaakt en alles lijkt goed te werken Big Grin

[Afbeelding: ombouw-wisselstroom-dynamo-1.jpg]

En werd even snel de dynamo vervangen en project waar ik 4 dagen over gedaan hebt Rolleyes

Nu van de week nog de motor een goede beurt geven en nieuwe olie en een Slick 50 behandeling geven
Weet het zijn de meningen erg over verdeeld maar mijn ervaring met dit spul is erg goed en wat er ook gezegd wordt ik ga dit spul ook in dit blokje gebruiken.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)