Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ombouw naar geventileerde Porsche 944 schijfremmen
Een van de dingen die ik al van het begin af aan bij de Baja wilde doen is ombouwen naar 944 remmen. 
Waarom?  simpel omdat het me een uitdaging lijkt om dit te doen en omdat ik totaal niet tevreden ben met de remvertraging van de standaard Kever remschijven voor en de trommels achter. 
Zeker achter vinden de trommels die "achterlijk" grote wielen maar niets..
En als ik dan ombouw naar schijven rondom dat ook maar gelijk geventileerd toch.. Het oog wilt ook wat Big Grin

de Afgelopen jaren hierop mijn manier wat onderdelen voor verzameld.  
Heb de tijd en de hoofdprijs kan ik er altijd nog betalen.. Maar als ik rustig rond kijk en zoek dan kan je het ook vaak voor veel minder dan de helft op de kop tikken..

Dus heb ondertussen een complete 944 achteras met complete remmenrij liggen en een set 944 voornaven met schijven enz. 
en een 944 Hoofdremcilinder.

Ooit eens van iemand een bestand gekregen hoe je 944 type 1 naven op een Kever as kan plaatsen.
Met een aanpassing in de Porsche naaf en twee pasringen.
1 ring als vervanging van het originele Porsche binnen lager waardoor je hier een Kever lager kan gebruiken 
en een ring die op de Kever as komt om het Buitenste Porsche lager tov de as op te vullen.

Dit alles omdat de as diameter van de Kever en Porsche niet gelijk zijn.

En paar plaatsjes voor de duidelijkheid.

[Afbeelding: 944-tov-kever-fusee.jpg]
Bovenste 944  onderste Kever
Dus niet 1 op 1 over te zetten.
Kan wel als je een 1302/3 hebt!

[Afbeelding: 944-tov-kever-fusee-2.jpg]

bovenste Kever.
En duidelijk het verschil in as diameter.

Ja weet het de Baja staat voor op 181 assen maar die as diameter is gelijk aan die van een Kever Angel

Dus eerst de Porsche naaf demonteren en schoon maken.

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-1.jpg]
nog alle gemonteerd 

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-2.jpg]
kale naaf

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-3.jpg]

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-4.jpg]
naven schoon gemaakt

En toen ging het "fout"
De naaf diameters kwamen niet overeen met de tekeningen die ik had gekregen voor de pasringen  Angry
Dus afgelopen weken heel veel info ingewonnen en bleek het helemaal geen type 1 naven te zijn Exclamation
Maar type 2  Tubro2  gebouwd van '87 tot '92
Dus de tekeningen of de naven waren onbruikbaar.

Maar NEE bestaat niet dan gaan we zelf opmeten en rekenen en tekenen. 
Resultaat zelf nieuwe maten voor de pasringen berekend en daarna opzoek naar bruikbaar metaal om ze uit te draaien.
Die ring voor het binnen lager moet iets meer dan 60mm diameter worden dus opzoek naar een as van minimaal 61mm.
Niet betaalbaar aan te komen.. Ja als ik een as van af 1 meter bestelde.. maar heb maar twee stukken van nog geen 40mm nodig Undecided
Brainwave... ik haal de as uit een oude Kever trommel hoef ik "alleen" nog maar de buiten kant pas te draaien Cool

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-5.jpg]

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-8.jpg]
as uit de trommel geslepen Exclamation

En vandaag maar eens naar een kennis gegaan om die bussen te draaien.
Kennis is en oud baasje die nog met een oude handbediende draaibank werkt maar wel (denk) ruim 50 aar ervaring met dat ding heeft.

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-7.jpg]
En die vandaag op maat laten draaien.

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-10.jpg]

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-9.jpg]
Nog lekker analoog handbediend Shy  

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-11.jpg]
En wat er daarna nog van over was 
Een mooie pas ring die straks mooi met krimp passing in de Porsche naaf komt en van binnen de originele Kever maten heeft.

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-12.jpg]
Daarna nog uit een stuk massief rond 25mm de twee pas bussen voor het buiten lager gemaakt

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-13.jpg]
Kever as zonder die pasring

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-14.jpg]
met pasring.  En hier past het Porsche lager weer perfect op als het goed is Big Grin

[Afbeelding: ombouw-naar-944-schijfremmen-15.jpg]
de de pasringen voor het binnen lager zodat hier een origineel Kever lager gebruikt kan worden.
Links ligt die ring op de naaf

Nu weer tijd vinden om die ringen voor de binnen lagers te monteren in de naven. Dit ga ik doen met krimp passing. 
Hiervoor warm ik de naaf een paar honderd graden op zodat deze uitzet dan de pasring er in plaatsen en alles laten afkoelen. Gaat hij geen kant meer op.

Wordt weer vervolgd.. 

alleen de vraag wanneer Angel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)