nou dat heeft even geduurd, maar de keef is weer uit de winterstalling en ik er is weer wat gedaan.
Ten eerste:
- De banden
Ik wilde echte -brede- whitewalls, maar die kosten.. heul veul. Meer dan 1000 piek al met al.. Vond ik best veel knaken.
Dus na veel inlezen toch maar voor Atlas bandringen en nieuwe 15" banden gegaan. Ondanks de horrorverhalen las ik dat meerdere mensen al langer rondrijden met whitewall ringen.
De zoektocht naar de banden combinatie 165 (voorband) en 185 of 195 breed (achterband) viel niet mee. Tenminste niet in 80 hoog
Alleen Nankang heeft dat. Dus voor bijna €320 nieuwe banden gekocht en €60 voor de Atlas Whitewall ringen.
En toen kon de bandenboer aan de slag. Maar helaas kreeg hij er met geen mogelijkheid lucht in. De wangen van de banden liggen te dicht op elkaar (door lang opgeslagen te zijn geweest?).
Terugsturen ging niet meer (> langer dan 14 dagen)
Dus was alles voor niks.
Ik was het toen zo zat dat ik alsnog echte whitewal banden heb gekocht. Die komen er dit weekend eindelijk - na 4 weken!!

- op de keef.
De Foto 's volgen!!
Ook stoorde het mij dat de keef achter scheef lijkt. (zie ook
achterzijde verlagen topic )
Vandaag heb ik het aangepakt.
Dus ten tweede:
- linksachter de draagarm/torsie as een tandje verdraaien
Met de hulp van
het artikel (klik) van 'Brothers in Beetles & Ghia s' ben ik aan de slag gegaan:
Eerst de handrem kabels losmaken, wiel eraf en op bokjes plaatsen.
Met de krik de arm/trommel ondersteunen
Daarna de voorplaat (?) eraf en de positie markeren
De trommel en as losmaken en naar achter leggen
Langzaam los "wrikken" en dan komt hij los van de torsiestaaf..
Of niet dus. De hele staaf kwam helaas mee.
Maar ik heb hem zo goed mogelijk vergeleken met de andere kant, 1 tandje laten zakken en alles weer gemonteerd.
Achteraf hadden het 2 tandjes moeten zijn, want hij is nog niet helemaal precies goed, maar al wel beter:
Ik pak het nog een keer aan, maar na 3 uur was ik het wel zat.
Volgende keer doe ik er meteen nieuwe schokbrekers onder en een nieuw setje rubbers.
PS: als iemand interesse heeft in 4 nieuwe Nankang banden:
2x 165/80 R15
2x 185/80 R15
Voor 50 piek of 2 kratjes Grolsch mag je ze hebben!
De Atlas ringen staan ook
te koop.