Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem achteruitrijschakelaar
#1
Hoi forumleden,

ik heb een issue met de achteruitrijschakelaar van mijn dochter haar 1302 uit 1972 waar ik niet uit kom.  Wanneer de motor niet draait of nog koud is en in zijn achteruit wordt gezet branden de achteruitrijlampen en gaan keurig uit wanneer er weer een andere versnelling gekozen wordt.

Bij een warme motor blijven de achteruitrijlampen na achteruit rijden vaak branden, ongeacht welke versnelling daarna gekozen wordt. 
Als je de auto wegzet en laat afkoelen gaan de lampen vanzelf weer uit.

Ik heb de schakelaar op de bak en de olie vervangen. De bak schakelt super, maar soms uit het niets is het niet meer mogelijk om de tweede versnelling te selecteren, hij wil er gewoon niet in (wordt geblokkeerd). Het probleem gaat altijd vanzelf weer over en kan soms dagen wegblijven.

Ik dacht zelf aan de synchromesh ringen maar dan zou het volgens mij altijd niet goed moeten gaan. 

Ik weet niets anders dan om de bestaande bak te reviseren of op zoek te gaan naar een goede vervanger. Probleem is dat ik niet weet welke bak er nu onder zit. Het opschrift is nagenoeg niet leesbaar. Het begint met AH 47 xxx. Ik denk dan ook dat het een 1600 bak is.

De motornummer zelf is helaas ook niet leesbaar. Het nummer is er uit gevijld. Er is alleen nog te zien dat de eerste letter een A is geweest. Ik weet dus niet of ik een 1600 of 1300 blok heb.

Mijn vragen:
  • Heeft iemand dit ook eens meegemaakt?
  • Welke versnellingsbak kan ik gebruiken? Kan ik een bak van een 1300 ook op een 1600 blok monteren of geeft dit problemen?
  • Hoe zou ik kunnen zien welk blok er nu in zit. Ik voel er ook niets voor om het blok uit elkaar te halen om te zien of er dubbele spoelpoorten aanwezig zijn Confused

Bedankt voor het meedenken  Big Grin

Jeroen
Antwoord
#2
Hoi Jeroen.

Dat van die achteruitrij lampen is een vreemde storing. Zeker als je de schakelaar al hebt vervangen.
Enigste dat ik me kan bedenken is dat de bak te heet zou worden zodat er eist in de schakelaar uitzet en zich zelf zo vast zet. Na afkoelen springs hij dan weer los. 
Is de versnellingsbak toevallig gelakt? Dan kan hij zijn warmte niet goed kwijt.

Welke versnellingsbak je hebt.. Aan de lettercode heb je genoeg. De rest de cijvers is niet van belang voor herkenning.
Onderstaand een lijst met bak codes 

https://www.paruzzi.com/nl/tech/bakken.php

En dan heb je dus een  bak voor 1500/1600 motoren
Overigens kan je ook bakken van 1200 en 1300 motoren gebruiken. Die zijn net zo sterk alleen de eindoverbrenging is kleiner waardoor de motor meer toeren draait als je bv snelweg rij


Het niet inschakelen van de tweede versnelling kan (behalve aan de bak) ook aan het koppelblokje in de tunnel (onder de achterbank) liggen. Als daar teveel speling in zit dan kan dit gebeuren. maar het kan ook aan de afstelling van de pook zelf liggen.
Of aan de kunststof geleidebusje van de schakelstang in de tunnel.

En als laatste enkel of dubbel poort koppen..
dan zie je aan de lucht inlaat op de koppen.
Gaat de horizontale buis die van onder de carburateur naar de cilinderkoppen gaat over in aluminium inlaatstukken op de kop? dubbel poort
Of gaat die metalenbuis direct met een bochtje de kop in.  enkel poort 

motor inhoud.. zeker weten doe je alleen als je de cilinder diameter weet.
Antwoord
#3
Bedankt! ik ben weer iets wijzer... De auto is van onderen volledig in de dinitrol gezet, dus ook de bak. Wellicht wordt hij daardoor te heet. Ik ga hem schoonmaken en kijk of dit verbetering geeft. Bedankt voor de tip !

Jeroen
Antwoord
#4
Even als tip:
in 1972 was de achteruitrijverlichting nog niet verplicht. Je zou uiteindelijk nog ervoor kunnen kiezen om het achterlicht te vervangen voor een exemplaar zonder.
Antwoord
#5
Dat is inderdaad ook nog een goede optie! Ik heb nu de draad die naar de schakelaar loopt (van de geschakelde draad op de bobine) maar even los gehaald.

Ik heb een nieuw koppelblokje besteld (zit inderdaad best veel speling in) om te kijken of dit verbetering geeft met het probleem van de tweede versnelling. Ik ben bang dat ik er uiteindelijk niet aan ontkom om de bak te reviseren, ik zag bij het schoonmaken dat hij wat olie zweet. Het oliepeil is gelukkig nog wel op niveau Smile

Bedankt voor de tips!
Jeroen
Antwoord
#6
Jeroen,

Kijk ook ff naar de bedrading.. als ik naar het bedradingsschema kijk ( te vinden in de sectie elektrisch) komt er een +15 van de bobine naar de schakelaar op de bak. Dan gaat de 2e draad naar de achterlichten. Als die twee ergens onderweg contact maken (als de kever warm is zetten onderdelen uit) blijven je lichten ook branden.
Antwoord
#7
Idd kleine kans dat dit gebeurd!
Maar dan zouden die lampen ook regelmatig moeten gaan branden zonder dat de achteruit in geschakeld is geweest.
Antwoord
#8
Ik heb de schakelaar gemeten op de bak zelf met een Ohmmeter. Hij blijft echt hoog bij warme motor.  Dodgy

Bij een zacht klapje tegen de bak met een hamer springt hij soms terug.

Ik heb zojuist de olie ververst en ga na een rondje rijden kijken of dit verbetering geeft.

Wederom bedankt voor het meedenken Big Grin

Jeroen
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)