Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
remtrommel demonteren vaste rem
#1
wie heeft er tips voor als ik de remtrommel moet demonteren terwijl mn remmen vast zitten? inmiddels draait de trommel wel gewoon rond, maar als ik de trommel eraf wil halen voel ik dat hij blijft  'haken' opzich logisch, maar hoe kan ik nu de trommel demonteren zonder dat ik het hele binnenwerk sloop?
Antwoord
#2
Waarschijnlijk zit er aan de achterzijde van de trommel in de ankerplaat een gat om het stelwieltje van de remcilinder te stellen.
Als je dit stelwieltje dan helemaal terug stelt dan komen de blokken los van de trommel en zou je de trommel eraf kunnen halen.
Meestal zit er een rubber dopje in, die wip je er uit en kan je met een lampje waarschijnlijk een soort tandwieltje zien, deze kan je draaien met een platte schroevendraaier.

Dit deed ik altijd zo bij mijn Golfjes of andere met trommelremmen, dus gok dat het bij een kever niet anders is.

Misschien dat er iemand een foto van heeft?
Volkswagen Transporter Panelvan 1964
Volksagen Kever 1303 1973
Team member van de Keverclub Zuid-Holland
Big Grin
Antwoord
#3
Klopt wat je zegt, mocht de trommel er niet af gaan terwijl je de remmen helemaal hebt teruggesteld, heb je kans dat de remschoenen toch beschadigd raken, (als de voering al niet los zit en hij daarom blijft hangen) in het ergste geval moet je de trommel doorslijpen, dan zit er een te dikke rand in. Maar dan is ie lang niet los geweest.
Antwoord
#4
hij is 2 jaar geleden sowieso nog los geweest, dus het moet wel te doen zijn hoop ik, in ieder geval bedankt voor de tips!
Antwoord
#5
jaja, het is gelukt, stelschroefjes terug en flink heen en weer rammelen
[Afbeelding: Whats-App-Image-2023-03-24-at-12-53-39.jpg]
Antwoord
#6
Super
Volkswagen Transporter Panelvan 1964
Volksagen Kever 1303 1973
Team member van de Keverclub Zuid-Holland
Big Grin
Antwoord
#7
Top!!
Antwoord
#8
het probleem was dat de rem linksachter bleef hangen. ik heb vorige week alles nagekeken en schoongemaakt, maar helaas zit de rem vandaag opnieuw vast.
Nu hoor ik van verschillende kanten dat het waarschijnlijk komt doordat de remslang versleten en dichtgeslibd is. Waardoor de olie na het remmen niet weg kan lopen, waardoor de cilinder dus tegen de remmen blijft duwen.

ik vond deze pagina op het forum van onze busjes vrienden: https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php?t=29422

dusja nu ga ik dat maar vervangen, moet ik ook voor het eerst de remmen ontluchten, maar dat zal wel niet moeilijk zijn
Antwoord
#9
Verstopte remslangen komen idd vaker voor. niet door dichtslibben maar doordat de binnenwand van de slang los schijnt te raken. dan kan wel de remolie NAAR de cilinder maar niet meer terug waardoor de cilinder op druk blijft staan.
Makkelijk te controleren.. 
Rem op druk zetten zodat het wiel vast staat.
Draai daarna even snel de ontluchtingsnippel en kleinstukje open tot er wat olie uit loopt en dan direct weer dicht. 
Is je wiel dan weer vrij dan is de slang de boosdoener.

Ontluchten is niet moeilijk als je het maar in de juiste volgorde doe!
De langste remleiding het eerste enz
Dus eerst rechts achter dan links achter  rechts voor en dan links voor.

en zorg dat je reservoir niet leeg raakt! Anders kan je opnieuw beginnen.

Succes
Antwoord
#10
Heb je ook de remcilinder gechecked? Onder de stofkappen op lekkage en gangbare zuigers? Bij twijfel een nieuwe!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)