Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe motor voor de bus
#1
Zoals de titel al aangeeft,

Een nieuwe motor voor de bus.
Waarom zou je denken?

De originele zat er al niet meer in, er zat een AB van een kever in uit 1973.
Nu wilden we dit eigenlijk ooit in de toekomst gaan veranderen naar origineel alleen niet nu al na de investeringen van afgelopen winter (interieur en rock and roll bed)
Maar ja een oude perenkist laat zich soms wel eens van zijn verkeerde kant zien.

Met starten ging de bus zo vreselijk roken en stond de hele garage vol met rook.
Er waren 2 opties, uit gaan zoeken wat er precies aan de hand was met mogelijk een motor revisie tot gevolg of deze eruit en een H motor erin zodat hij weer klopte met wat er ooit in heeft gezeten.
Waarom geen grotere of snellere? Waarom wel, we vinden het gewoon leuk als het weer redelijk klopt met hoe hij hoort.

Dus al met al een nieuwe motor besteld bij Koos Alards.
Deze hebben we van de week met de luchtgekoelde Suzuki Swift opgehaald

[Afbeelding: 20230502-131524.jpg]

[Afbeelding: IMG-20230503-WA0013.jpg]

[Afbeelding: IMG-20230503-WA0014.jpg]

Alle nieuwe motorbeplating was bij Koos niet compleet gepoedercoat op voorraad dus heb ik alles meegenomen in gewoon oude staat.
Alles gisteren nagelopen recht geklopt en wat oogjes gelast en niet hordende gaatjes van een 6 volt naar 12 volt ombouw dichtgelast.
De spullen liggen nu allemaal bij de poedercoat om weer netjes zwart te worden.

[Afbeelding: 20230504-073224.jpg]

De bus en de motor staan nu bij van Kranen te wachten op de delen zodat de motor er weer in kan, dit zal hopelijk voor Barndoor gatering gereed zijn want dan staan we namens de Keverclub met de stand, dus dan zou het wel leuk zijn als de bus erbij is.
Afhankelijk van hoe snel het coaten klaar is kan ik het bij van Kranen brengen.
Wordt allemaal kort dag maar dat houdt het allemaal spannend.
Volkswagen Transporter Panelvan 1964
Volksagen Kever 1303 1973
Team member van de Keverclub Zuid-Holland
Big Grin
Antwoord
#2
Leuk man, altijd weer spannend! Ik heb mijn oude Carter gebruikt en de rest opnieuw opgebouwd, ff kijken hoe dat gaat haha.
Antwoord
#3
Idd altijd mooi een nieuwe /frisse motor.

Enigste wat ik me afvraag of en H-carter de beste keuze is?
Kan dan wel origineel zijn maar (bijna) alle carters met een enkele lettercode hebben dunne olie kanalen.
En ja dat hadden ze vroeger ook en toen reden daar ook vele duizenden kilometers mee... maar toen was de olie en brandstof en het verkeer ook anders.

Maar als je de bus niet overbelast met veel gewicht en snelheid dan zal het niet direct een probleem worden.
Hoop dat je veel plezier aan je motor gaat beleven


PS: laatste serie D-carters (1200 motor) schijnen ook de grotere olie kanalen te hebben.
Antwoord
#4
Wat betreft het H carter, tja eigenlijk gewoon niet in verdiept.
Meer van dit zou er in horen dus dat doen we dan ook.

Afgelopen 4 jaar hebben we ongeveer 5000 km gereden dus veel kilometers zal hij niet echt maken ben ik bang.
We gebruiken hem voor het plezier en niet meer als werkpaard zoals hij in het verleden altijd misbruikt is.
Hard rijden doen we ook niet de keren dat ik boven de 100 geweest ben zijn op 1 hand te tellen denk.

Koos zei ook als je normaal rijdt en je onderhoud doet krijg jij die motor niet meer kapot.

Dus we gaan het beleven.
Volkswagen Transporter Panelvan 1964
Volksagen Kever 1303 1973
Team member van de Keverclub Zuid-Holland
Big Grin
Antwoord
#5
Lijkt wel pakjes avond hahah

[Afbeelding: 20230510-181952.jpg]

Zondag de spullen naar van Kranen brengen dan kan hij verder met de motor inbouwen zodat hij hopelijk voor Barndoor gereed is.
Volkswagen Transporter Panelvan 1964
Volksagen Kever 1303 1973
Team member van de Keverclub Zuid-Holland
Big Grin
Antwoord
#6
Ben benieuwd, misschien zie ik je daar!
Antwoord
#7
Als je langs de Keverclubstand komt dan kan het niet missen.
Wij Staan het hele weekend de stand te bemannen ;-)
Volkswagen Transporter Panelvan 1964
Volksagen Kever 1303 1973
Team member van de Keverclub Zuid-Holland
Big Grin
Antwoord
#8
Dan kom ik ff hoi zeggen en gelijk naar je Rusty Lee kijken!
Antwoord
#9
Is goed gezellig, hopelijk heb ik ook de bekleding terug zodat niet alleen het frame er in staat
Volkswagen Transporter Panelvan 1964
Volksagen Kever 1303 1973
Team member van de Keverclub Zuid-Holland
Big Grin
Antwoord
#10
Beide is goed!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)