Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1200 naar 1300 AB of 1641 met 2x carb
#1
graag zou ik een 1300 dubbelpoorter of een 1600+ in mijn kever zetten. Met dubbele carbs.

Want er hoort een 1300 in mijn kever en het is natuurlijk ook gewoon tof  Big Grin 

Nu zit er een 1200 in, deze moet dan ingeruild. 

- weet iemand een adresje die dat kan doen?
- is mijn 1200 nog wat waard? (ding loopt goed, geen speling, alleen de Solex carburateur is niet optimaal)
Antwoord
#2
Dan stel ik je de wedervraag... Wil je een ook een gebruikte motor of een gloednieuw gereviseerde er in leggen of laten leggen?
Zijn al twee vragen.
Hoe origineel wil je je kever houden?  
En hoeveel mag het kosten?

Als je bv even op MP kijk staan er altijd diverse aanbieders van nieuwe gereviseerde motoren. Maar naar gelang de plaatst waar je woon zal er bijna altijd wel een Kever specialist  in de buurt zitten die ze ook heeft staan of liggen.  die je een prijsopgave kan geven.
Op MP kom ik gereviseerde motoren tegen tussen de 1600 en 3000+ euro. vaak met inruil van zelfde type, maar jij hebt nu een 1200 dus zal de prijs bij eventuele inruil ook weer anders zijn. 
Wil je zoveel mogelijk origineel blijven en dus naar de 1300 willen dan kan je daar 1600+ cilinders en koppen op laten zetten 
Let wel op dat je een dan een 1300 carter gebruikt met een dubbele letter code ivm de grotere olie kanalen van deze motoren.

Succes met je zoektocht.
Antwoord
#3
Dank voor je antwoord!

Omdat mijn kever al compleet verbouwd (misvormt zeggen sommigen) is als een speedster is originaliteit niet zo belangrijk Wink

Ik zou graag dubbele carbs hebben omdat dat gewoon tof is. En iets meer power in huidig verkeer is ook wel prettig..

Heb op marktplaats al gekeken en kom tot dezelfde conclusie inderdaad. Denk dat het rond de 3000 gaat kosten voor een 1600. 

Dat geeft in principe geen problemen met de ophanging? Chassis kan dat wel aan toch?
En ook een 2e vraag; moet ik nog ergens speciaal op letten bij de aanschaf? Behalve dat het een 1300AB of 1600 AS/AF (correct?) blok is ivm de grotere kanalen?
Antwoord
#4
Waar je op moet letten?
Dat zijn zoveel dingen dat ik ze hier niet allemaal kan opschrijven.
Belangrijk is idd dat je een motorcode met dubbele letters hebt ivm die oliekanalen
Dan heb je carters van AS 21 en AS41 aluminium legering. en dan schijnen de AS41 beter te zijn. 
Die AS21/41 code staat op de carters onder de stoterstangpijpjes.

Dan welk soort nok-as zit er in de motor? hier zal je de verkoper op zijn word moeten geloven omdat dit van buiten niet te zien is zonder de oliepomp te demonteren.

Welk type en soort/merk Carburateurs staan er op?  De enen soort is makkelijker  af te stellen dan de andere en er zit veel kwaliteits verschil tussen ook tussen soorten van het zelfde merk.
oudere webers zijn bv beter (indien niet versleten) dan de nieuwere chineese Webers die op de markt zijn.

Zit er een externe olie koeler bij? en zo ja zit hier een thermosstaat tussen? 

Originele oliepomp of er een met een hoger vermogen? oOf een met een oliefilteraansluiting of een externe oliefilter houder?
zit er een sport/spagettie uitlaat bij? 

Dubbele carburateurs kunnen net teveel brandstof vragen voor de standaard brandstofpomp dus moet er dan een elektrische pomp gemonteerd worden.

Dubbele carbs werken niet met een vacuum vervroegde verdeler. Dus een andere verdeler en dan een met contactpuntjes of een elektronische ontsteking. of een 123 verdeler..
en die 123 heb je dan ook weer in diverse uitvoeringen.. 


en zo zijn er nog wel een paar puntjes die uit kunnen maken.


Verder voor het chassis of versnellingsbak maakt het allemaal niets uit kan het makkelijk hebben.  125pk is geen probleem voor het spul. zolang je er "normaal" mee om ga.
Zou alleen wel zeker voor ombouw naar schijfremmen voor gaan als je daar nu nog trommels mocht hebben.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)