Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Importeren Kever uit België
#1
Zoals ik al eerders schreef, staan wij op het punt om onze pas aangeschafte Kever op Nederlands kenteken te laten zetten. Dit is een van oorsprong Zweedse Kever uit 1970, welke in 2005 naar Nederland is geïmporteerd en vervolgens in 2010 door mijn vader naar België is geëxporteerd. Nu exact 10 jaar later nemen wij deze over en wordt hij weer ge-her-importeerd (is dat een officiëel woord?  Big Grin ) naar Nederland.

Via de website van de RDW hebben we de kever aangemeld voor de keuring. Aangezien de auto reeds eerder op Nederlands kenteken heeft gestaan, betreft het een her-invoer. Dit konden we bij de aanmelding apart aangeven. Daarbij is de kans zeer groot dat de VW weer terug op het oude kenteken mag. We hebben dit ook nadrukkelijk verzocht.

Het slechte nieuws is dat we pas eind juli (!!!!!) terecht kunnen voor de keuring. Dat is dus pas over anderhalve maand! Eerder kon helaas niet. Een grote teleurstelling. Ik had niet verwacht dat het zo lang zou duren, maar goed.


De volgende zaken moeten we nog doen
- Kopieën van alle Belgische documenten maken. Belgisch kentekenbewijs wordt namelijk ingenomen door de RDW. Aan de RDW vragen of we de kentekenplaten “als aandenken” mogen behouden.
- Kever verzekeren vanaf eind juli (tijdig de verzekeraar bellen. WA of All-risk?)
- Eendagskenteken op Kever bevestigen. Het eendagskenteken is alleen geldig op de dag van de keuring en uitsluitend in Nederland. Parkeren op de openbare weg is overigens verboden met een eendagskenteken.
- Mijn ouders moeten de Kever-verzekering opzeggen per eind juli.
- Nagaan of mijn ouders de Kever bij Belgische instanties moeten aanmelden als export-auto.
 
Meenemen naar RDW
- De Kever zelf. We rijden zelf met de Kever naar het RDW-keuringsstation.
- Het complete originele buitenlandse kentekenbewijs.
- Legitimatiebewijs.
- Alle aanvullende documenten, zoals een Certificaat van Overeenstemming (CVO).
- Het Belgische APK-keuringsrapport. Is bij de keuring de buitenlandse APK overgenomen, dan blijft het Belgische rapport geldig. Ik ontvangt dan geen Nederlands rapport. De RDW neemt de vervaldatum in het kentekenregister op. Gelukkig is de Kever gekeurd tot maart 2025.
- Andere relevante voertuigdocumenten.
- Een uitgeprinte versie van de bevestigingsmail over de keuring.
- Papieren behorende bij het eendagskenteken.
 
Gang van zaken bij RDW
•             U meldt zich bij de balie en volgt de aanwijzingen van de RDW-medewerker.
•             U gaat weer in uw auto zitten.
•             Bent u aan de beurt, dan krijgt u een seintje en u rijdt de auto de keuringshal in.
•             U volgt weer de aanwijzingen van de RDW-medewerker.
Nadat u uw auto in de hal hebt geplaatst, kunt u kiezen:
- Keuringsstation heeft geen wachtruimte in de keuringshal
U wacht buiten. U kunt ook in uw auto in de keuringshal wachten. U geeft dan uw autosleutels af aan de RDW-medewerker. U stapt niet meer uit de auto en loopt niet rond in de keuringshal.
- Keuringsstation heeft wel een wachtruimte in de keuringshal
U neemt plaats in de wachtruimte of u wacht buiten. U kunt ook in uw auto in de keuringshal wachten. U geeft dan uw autosleutels af aan de RDW-medewerker. U stapt niet meer uit de auto en loopt niet rond in de keuringshal.
Met pin betalen.
 
Aangifte belastingdienst
Ik moet aangifte van de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) doen. Ondanks dat het bedrag op 0,- Euro uit zal komen, omdat het een oldtimer betreft. Ik moet dus dit formulier (klikkerdeklik) invullen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is best een ingewikkeld formulier. Ik moet blijkbaar ook de uitstoot-waardes e.d. invullen.
 
Kentekenbewijs en -platen
Na akkoord van de RDW en de Belastingdienst, stuurt de RDW binnen 5 werkdagen een nieuw kentekenbewijs (kentekencard). Daarnaast stuurt de RDW een werkdag later een brief met een volledige tenaamstellingscode.
Als ik het kentekenbewijs van de RDW heb ontvangen, moet ik kentekenplaten laten maken bij een erkende kentekenplatenfabrikant. Van de Belastingdienst ontvang ik automatisch een rekening voor de motorrijtuigenbelasting. Die dient dus 0,- Euro te zijn.
 
Kosten
- Identificatie voertuig licht €51,00
- Kentekenbewijs €40,70
- Tenaamstellen via RDW €10,40


Mis ik nog zaken? Of moet ik nog ergens op letten?
Antwoord
#2
Yes, ervaring mee!

Ik heb mijn spijlbus afgelopen augustus afgehaald nadat hij was aangekomen in een container in de haven van Antwerpen. Tegenwoordig maakt het niet meer uit of er wel of geen typegoedkeuring is. Vwb oldtimers van binnen of buiten de E.U is er geen verschil meer. Je moet gewoon voldoen aan de apk eisen die voor dat bouwjaar gelden. Laat hem dus voorkeuren bij een NL bedrijf en maak hem apk klaar (of laat dat doen, kan ook Big Grin). 

Je wil de  Belgische kentekenplaten houden? Schroef ze eraf voor je naar de RDW gaat. Anders nemen ze ze in. Voor de keuring moet je alleen het originele kentekenbewijs meenemen en andere documentatie die je eventueel hebt. De platen niet (mijn Braziliaanse platen hangen in de garage als sier Smile)

Maak inderdaad kopieën van de documenten die er nu bij zitten en ingenomen worden.

Je kan een eendags kenteken aanvragen. Je moet hem dan wel verzekeren. Ik zou hem echter op een trailer naar de RDW vervoeren. Waarom? Omdat je net de pech zal hebben dat er onderweg wat mis gaat: gebroken gaskabel, benzineslang die lek raakt, contactpunten die de geest geven enz. Om nog maar niet te spreken over het remverschil die je kan creëren bij onze o zo bekende trommelremmen haha. Gaat er iets mis, kan je de keuring gewoon vergeten. Onthoud dat het een momentopname is...

Keuring tot 2025? Das nog 5 jaar.. dat gaan ze niet overnemen denk ik want de NL oldtimers moeten om de 2 jaar gekeurd worden.

Verder heb je je plaatje wel compleet. Dat BPM formulier wijst voor zich.. die vult zelf alles in aan de hand van de keuze die jij aanvinkt. Dan zal je zien dat je op 0 uitkomt. Er staan inderdaad veel zaken op zoals uitstoot maar heel veel hoef je niet in te vullen omdat je een oldtimer hebt. De rest berekend het formulier zelf.. moet echt lukken! Je kan het overigens pas invullen als hij is goedgekeurd want op de uitdraai die je van de RDW mee krijgt staan gegevens die je nodig hebt voor dat formulier...

Nog 1 tip: je kan kijken welke RDW locatie eerder tijd heeft.. kan weken schelen!

Succes!
Antwoord
#3
Splitrazor, bedankt voor jouw tips.

We zetten de Kever 'n dag voor de keuring bij ons thuis neer. We wonen op slechts 10 minuten rijden van het RDW-keuringsstation. Vandaar ook de voorkeur voor dit specifieke keuringsstation. We durven het wel aan om die rit met de Kever zelf te maken. Deze is werkelijk in technische topstaat. Dit scheelt toch weer een trailer huren voor die rit van die kleine 10 minuten. De VW staat dan nog op naam van mijn vader (Belgisch kenteken) en is dan nog via hem verzekerd. De eendagskenteken hebben we al in ons bezit en ik zal 'm op die dag ook verzekeren. Want eenmaal gekeurd gelden de Belgische kentekens en mijn vaders verzekering niet meer.

Het van te voren verwijderen van de Belgische platen gaan we zeker doen. Bedankt voor de tip!

Kan het zijn dat er géén sprake is van een technische keuring, omdat de auto al een Belgische APK heeft? Er hoeft namelijk ook niet betaald te worden voor een keuring. Slechts voor de identificatie van het voertuig. Dit stond zou op de nota. Dat zou betekenen dat het slechts een administratieve keuring betreft, chassis(VIN)-nummer, tellerstand en of de auto al dan niet als gestolen geregistreerd staat etc...

Ik kom namelijk ook deze tekst tegen op de RDW-site:
Citaat:Voorwaarden aan uw voertuig
De RDW kijkt bij een ingevoerd voertuig uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van het voertuig. Maar als het voertuig overduidelijk een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid, kan de RDW besluiten om het af te geven kentekenbewijs onmiddellijk ongeldig te verklaren.

De keurmeester controleert of het voertuig gestolen is. Dit doet hij aan de hand van de identiteit van het voertuig en de diverse informatiesystemen.
De tellerstand wordt overgenomen uit het voertuig en vastgelegd in het kentekenregister. De RDW geeft geen oordeel over de juistheid van de tellerstand bij importvoertuigen.

Voorwaarden overname buitenlandse APK
Buitenlandse APK-rapport (origineel). Dit moet u laten zien bij de keuring.
Buitenlandse APK is nog geldig.
Buitenlandse APK-rapport is een origineel document, afkomstig uit een EU- of EVA-land.
Buitenlandse APK-rapport komt uit hetzelfde land als de buitenlandse registratie.
Antwoord
#4
Ja dat kan ook mits ze de keuring overnemen. Dat zou top zijn want dan is het een kwestie van schouwen en weer weg. Dan kan je die dag direct het BPM formulier invullen en opsturen. Reken op een week voordat de belastingdienst een ‘go’ geeft aan de RDW. Vervolgens stuurt de RDW je pasje op en kan je daarna je platen laten maken!

Dan loont het ook om even te kijken bij welk station ze eventueel eerder tijd hebben!
Antwoord
#5
Thx! Fijn dat jij hier al ervaring mee hebt.
Antwoord
#6
(14-06-2020, 19:18)Stephan schreef: Thx! Fijn dat jij hier al ervaring mee hebt.

vaak scheelt dat wel als je iemand hebt die het al heeft meegemaakt ja. Ik hoop dat de RDW de keuring accepteert dan wordt het nog simpeler voor je Big Grin Big Grin
Antwoord
#7
We wachten geduldig tot eind volgende maand. Van te voren ga ik zorgen dat alle technische details écht in orde zijn. ...voor het geval ze 'm toch nog eventueel technisch willen keuren.
Antwoord
#8
Photo 
Vanmorgen is ons Kevertje met glans en glorie door de importkeuring van de RDW gekomen. We werden zelfs met een brede glimlach uitgezwaaid door het personeel daar.
[Afbeelding: screenshot-202.png]

Na de keuring de prachtige km-stand van 44.444km op de teller gezet.
[Afbeelding: screenshot-201.png]

Vanmiddag meteen BPM-aangifte gedaan bij de belastingdienst. Nu is het wachten op het kentekenbewijs, zodat we een nieuwe blauwe voorplaat kunnen bestellen. De achterste plaat hebben we nog van toen de Kever 10 jaar geleden nog op Nederlands kenteken stond.
Antwoord
#9
Hoera wat gaaf, officieel weer in Nederland. Ziet er mooi uit.
Antwoord
#10
En vanmorgen gecheckt op de RDW-site ...de Kever heeft officieel weer een Nederlands kenteken.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)