Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen
Hallo allemaal,

Mijn naam is René en sinds december 2025 ben ik de trotse eigenaar van een rode '62 Kever (1300 motor).
Na al enkele zaken zelf vervangen te hebben ben ik nu wel zo ver dat ik heel graag de motor eens uit de kever zou willen halen en in grote lijnen checken.
Grote vraag is echter, wie o wie kan en wil mij daarbij helpen ? Biertje erbij enzo...  Tongue
Ik heb een garage, het nodige goede gereedschap ook, maar mijn praktijkkennis mis ik nog een beetje. 
Wel al heel veel gave filmpjes bekeken over het ontmantelen en opbouwen van kever-motoren.
Ik woon in Rosmalen en zou sowieso in contact willen komen met (regionale) kever-gekken ;-)
De eerstvolgende meetings in Vessem en Wanroij kom ik ook een dagje langs.
Ik hoor graag van jullie!

Gr René

[Afbeelding: 20260223-163118.jpg] 
Antwoord
Welkom René!

Zo te zien is het een kever uit Zweden of zo.
En ook nog en die je met slinger kan starten. LEUK!!

Motor uitbouwen stelt op zich weinig voor ook voor de eerste keer. Gewoon rustig aan aan beginnen. 
En dan de rest wat je wilt doen op je gemak aan beginnen. Maar dan komt de vraag tot hoever wil je gaan? 
pakkingen enz vervangen ... of ook het blok splitsen en alle lagers vervangen?
Bij dat laatste komt meer kijken dan los schroeven vervangen en weer dicht schroeven. maar moet je (lees kan je beter) het carter laten lijnboren. 
volgens mij mis je wel wat klein plaatwerk rond de aansluitingen van de voorverwarmingspijpjes, en je motorrubber mist voor de helft. zou deze wel vervangen als ik jou was.

Veel plezier en veilige kilometers met je Kever
Antwoord
(, 18:58)scrapheap schreef: Welkom René!

Zo te zien is het een kever uit Zweden of zo.
En ook nog en die je met slinger kan starten. LEUK!!

Motor uitbouwen stelt op zich weinig voor ook voor de eerste keer. Gewoon rustig aan aan beginnen. 
En dan de rest wat je wilt doen op je gemak aan beginnen. Maar dan komt de vraag tot hoever wil je gaan? 
pakkingen enz vervangen ... of ook het blok splitsen en alle lagers vervangen?
Bij dat laatste komt meer kijken dan los schroeven vervangen en weer dicht schroeven. maar moet je (lees kan je beter) het carter laten lijnboren. 
volgens mij mis je wel wat klein plaatwerk rond de aansluitingen van de voorverwarmingspijpjes, en je motorrubber mist voor de helft. zou deze wel vervangen als ik jou was.

Veel plezier en veilige kilometers met je Kever

He Scrapheap,

Thanks voor je reactie!
Klopt, hij komt uit Zweden Wink , maar waar is die slinger-optie dan Huh   (nieuwsgierig)
Ik wil in principe niet te diep in de motor duiken met mijn geringe ervaring, wel proberen de carburateur te reinigen, nieuwe bougies, nieuwe brandstofslang, kleppen stellen, koppeling bekijken, luchttunnel checken (want schuurt soms bij start erlangs, moet ik ff tik ertegen geven dan blijft het geluid weg, raar...), wat motor-plaatwerk vervangen ja, rubber rondom....etc. dat soort dingen.
Maar volgens jou kan ik alleen ook de 1e keer een motor eruit laten zakken? En weer terug erin krikken ook? Zou toch graag 2 extra handen hebben.

Gr René (en maybe tot ziens ergens)
Antwoord
Dacht ik wel ! Die witte stekker links naast de poelie is van een motor verwarmer die in oa Zweden gebruikt werdt

die slinger optie zit op de moer van de v-snaar poelie. En omdat het plaatwerk voor/achter de poelie  een bult in het midden heeft en je de moer van die poelie niet kan zien verwacht ik dat er een moer met slinger aansluiting zit. er zou dan in het achterschot en (dacht ook in de ) bumper (als dit nog de originele zijn) een soort van sleutel gat moeten zitten.
Antwoord
Aha, vandaar. Standkachel voorin wil ik ook uit bouwen, lelijk groot ding en ga ik toch nooit gebruiken.

Ik dacht dat die bult in het plaatwerk standaard was, maar er zit verder geen gat om er van buitenaf met een slinger oid bij te kunnen.
Zo leer ik steeds meer.
Antwoord
12 volt stand kachel? heb ik eventueel wel interesse in dan.
Dat gat in de bumper is overigens alleen bij 181 modellen (nieuwe Kubels) niet bij Kevers.

Heb je ook nog een foto van de achterkant (open motorklep) waar het achter paneel totaal dus ook met bumper tezien is?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)