Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe motor voor de bus
Ik ben er zaterdag !
Antwoord
Dat was ook mijn plan!
Antwoord
Tot zaterdag
Volkswagen Transporter Panelvan 1964
Volksagen Kever 1303 1973
Team member van de Keverclub Zuid-Holland
Big Grin
Antwoord
Het is effe stil geweest.
Helaas niet zonder reden.
De motor is na 1 seizoen (2024) ingereden te hebben en na iedere gestelde periode aan kilometers met olie verversen en kleppen stellen helaas kapot gegaan.
Op de snelweg een hele grote rookpluim, geen enkel vermogen en een brandlucht.
Zsm de vluchtstrook op en klep omhoog, gelukkig geen brand maar een hele motorruimte vol met olie.
Overal weer je keken kon olie.

Een verbrande cilinder op cilinder 3 :-(

Bus weer terug naar de inbouwer, motor eruit gehaald en retour motorbouwer.
De motorbouwer geeft de inbouwer de schuld ivm een verkeerde afstelling etc.
Heel verhaal met overtuiging naar de inbouwer, die dus ook nog even moest betalen aan de bouwer.

Al met al heeft het mij geen geld gekost.
Motor er weer in en weer rijden inmiddels zitten we in begin 2025.
Bus opgehaald vanuit Krimpen naar Naaldwijk geen enkel probleem liep prima olie bleef op 100 graden.
1e rit richting Flevoland merkte ik ter hoogte van Zoetermeer vermogens verlies :-(
Bus rustig de snelweg afgereden en bij het stoplicht sloeg hij af en ging ook niet meer aan.

Nu voor een second opinion naar iemand anders gegaan maar ook diegene stelde dezelfde diagnose als de inbouwer de vorige keer.
Nu zowel de 3e als 4e cilinder met schaafplekken op de cilinder en zuiger, nog niet verbrand maar wel een eind op weg.

Cilinderkop aan de linker kant konden we zo met de hand losdraaien zonder dat er sleutels aan te pas kwamen.

Al met al een waardeloos verhaal, in overleg met Henny de inbouwer exact dezelfde diagnose aan de motor en dat bevestigde nog eens dat Henny eigenlijk helemaal niet de kosten had hoeven betalen nadat hij de eerste keer kapot ging.
Ook is er intussen een 2e persoon die bij dezelfde Koos Alards een motor heeft laten bouwen met ongeveer dezelfde problemen maar niet de schuld van de bouwer!
Nou het is 100% de schuld van de bouwer, daar zijn we het van lieve lee wel over eens na de diagnoses die door andere gesteld zijn.

Zin in rechtzaken en gezeur heb ik helemaal niet dus dat ga ik ook niet doen.
Wel kan ik goede reclame voor hem maken, ga dus NOOIT naar Koos Alards voor een nieuwe motor.

Inmiddels hebben we de knoop doorgehakt en hebben we een rigoureus besluit genomen!

Nieuwe 1641cc motor met dubbele carbs.
Nieuwe AT versnellingsbak.
Complete nieuwe ophanging van RED 9 voor en achter.

Dan zeggen we uithuilen en opnieuw beginnen.
Kost wat maar als het goed is hebben we dan ook wat.

Seizoen 2025 staat dus op een heel laag pitje met een bouw project en weinig tot geen evenementen.
Big Grin
Antwoord
Ik kan je verhaal onderschrijven. Althans niet uit eigen ervaring, maar in onze groep zitten er twee die motoren bij Koos hebben gekocht, en allebei hebben ze er problemen mee. Eén daarvan had een gebroken klepveer (nieuwe motor he..) en die andere weet ik zo niet..

En weer anderen zijn erg positief over hem.. feit is wel dat er dus geregeld motoren van hem na korte tijd problemen hebben..
Antwoord
(03-06-2025, 22:13)Splitrazor schreef: Ik kan je verhaal onderschrijven. Althans niet uit eigen ervaring, maar in onze groep zitten er twee die motoren bij Koos hebben gekocht, en allebei hebben ze er problemen mee. Eén daarvan had een gebroken klepveer (nieuwe motor he..) en die andere weet ik zo niet..

En weer anderen zijn erg positief over hem.. feit is wel dat er dus geregeld motoren van hem na korte tijd problemen hebben..

Is vervelend maar in dit geval ben ik gelukkig niet alleen.  Blush

Ben nu met volle moed en een inmiddels lege knip lekker aan het knutselen.

De bus staat thuis op de brug, past net met de hoogte maar ik kan er op mijn gemak onderdoor kruipen.
de gehele wielophanging, bak en motor zijn er uit.
Nu is het wachten tot de RED9 binnen komt, verwachting is nog 9 weken jammer genoeg.

Zoals jullie kunnen zien past het net met de voorkant van het dak.
De kever gaat een stuk makkelijker  Cool

[Afbeelding: 20250419-180053.jpg]

De voor en achteras eraf.

[Afbeelding: IMG-20250420-WA0002.jpg]

[Afbeelding: 20250426-141254.jpg]

De nieuwe motor

[Afbeelding: 20250419-103544.jpg]

De nieuwe Vintage speed uitlaat, zelf uit Taiwan laten komen omdat niemand dit model levert in Europa, hij heeft een uitsparing voor de trekhaak en kon hem nergens in de buurt vinden helaas.
Maar contact ging heel goed met Taiwan en binnen 2 weken in huis.

[Afbeelding: 20250526-171645.jpg]

Ivm het geluid naar het interieur toe heb ik een ombouw rond de tank gemaakt met isolatie er achter, dit was een idee van Bertus die de motor gebouwd heeft en gaat inbouwen.
De ombouw is gemaakt van 2 mm RVS en gepoedercoat in RAL 5015, om en nabij de kleur van de bus.
De zijkanten naast de tank staan ook dicht met isolatie.

[Afbeelding: 20250520-200849.jpg]

Al met al zijn we lekker aan het knutselen en delen verzamelen.  Shy Tongue
Big Grin
Antwoord
Lekker bezig Johan! Met recht een lege knip zeg, voor wat je allemaal gaat doen! Pff..

En dat naast het werk aan de kever.. respect!
Antwoord
(04-06-2025, 22:09)Splitrazor schreef: Lekker bezig Johan! Met recht een lege knip zeg, voor wat je allemaal gaat doen! Pff..

En dat naast het werk aan de kever.. respect!

Ja, had nu geen zin meer in gedoe, dit wel dit niet etc.
Knoop doorgehakt en dan maar gewoon alles.

Kever staat momenteel in Barneveld bij de straler.
Hij is klaar om opgehaald te worden maar heb momenteel even weinig ruimte.
Dus hij blijft daar nog even staan, hopelijk mag het tot de bus klaar is.

Het is nu wachten op de RED9 spullen dan kan ik pas weer verder.
Big Grin
Antwoord
Ik hoop dat ie hem na het stralen in de epoxy heeft gezet? Haha
Antwoord
(05-06-2025, 22:18)Splitrazor schreef: Ik hoop dat ie hem na het stralen in de epoxy heeft gezet? Haha

Ja zeker, anders komt het niet goed
Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)